Allow data collection?

Allowing us to collect data will let us get you the information you want faster.

پنل بومی‌سازی

در سال‌های اخیر کسبوکارهای نوپای بسیاری در حوزه‌ی فناوری اطلاعات شکل گرفته‌ است. اگر چه این کسب و کارها با الهام از مدل‌های بین‌المللیِ موفق ایجاد شدند اما در گام بعدی برای موفقیت در بازار ایران و رشد در بافت بومیِ کشور، ناچار به بومی‌سازی بودند. بومی‌سازی در فضای صنعت داخل با تهدیدها و فرصت‌هایی همراه بوده‌ است. در این پنل به چالش‌ها و فرصت‌هایی که در مسیر بومی‌سازی کسب‌وکارهای موفق در این صنعت وجود داشته می‌پردازیم.

حسام آرمندهی
مدیر عامل کافه‌بازار
حمید محمدی
مدیرعامل دیجی‌کالا
علیرضا صادقیان
مدیرعامل نت‌برگ
محمدجواد شکوری‌مقدم
مدیرعامل آپارات
پنل موفقیت یک بازی موبایل

صنعت بازی‌سازی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های حوزه‌ی موبایل و اپلیکیشن است. در این پنل نکات کلیدی و روندی که برای موفقیت یک بازی موبایل از روز نخست مورد نیاز است مورد بحث قرار می‌گیرد؛ از ایده گرفته تا انتشار و موضوعات پس از انتشار و در نهایت نکات کلیدی موفقیت به صورت جمع‌بندی ارائه می‌شود.

امیرحسین فصیحی
مدیر عامل فن‌‌ افزار
شروین رحیمی‌راد
مدیر دسته بازی‌ها در کافه بازار
مهدی بهفر
مدیر استدیو مدریک
علی نادعلی‌زاده
مدیر استدیو تاد
پنل سرمایه‌گذاری از طریق ناشرها

به‌ تازگی جامعه‌ی توسعه‌دهندگان ایرانی با مفهومی به نام "ناشر یا پابلیشر برنامه‌های موبایل" آشنا شده‌ است. یک ناشر، توسعه‌دهنده را در مراحل مختلف تولید و انتشار برنامه شامل تبلیغات، مارکتینگ، پیاده‌سازی‌های فنی و ... پشتیبانی می‌کند. ناشر به عنوان بخشی از چرخه‌ی انتشار اپلیکیشن‌های موبایل می‌تواند نقش مهمی در موفقیت یک اپلیکیشن و به ثمر رسیدن تلاش‌های توسعه‌دهنده ایفا کند. البته که این کسب و کار نوپا چالش‌های زیادی در بازار ایران پیش‌رو دارد. در دومین پنل از مجموعه پنل‌های ۵شنبه‌بازار به بحث پیرامون پاسخ این سوال خواهیم پرداخت: ناشر چگونه می‌تواند توسعه‌دهنده را برای رسیدن به حداکثر موفقیت در بازار‌های موبایل همراهی کند؟

فرزام ملک‌آرا
مدیرعامل شرکت توسعه گر شبیه ساز
محمد معلمی
بیزینس دولوپر در کافه بازار
محمد فراهانی
مدیر توسعه صباسل
مهرداد آشتیانی
مدیر پروژه استدیو مدریک و قائم مقام MedrickFZE
از بازی سازی در ایران تا بازی سازی ایرانی!

چند سالی است که در ایران ساختن بازی ها نسبتا جدی شده است. ولی وضعیت این صنعت دقیقا چگونه است؟ آیا می‌توان بازی‌های خوب در ایران ساخت؟ بازی خوب دقیقا چیست؟ تیم بازی‌سازی خوب چه خصوصیاتی دارد؟ کارآفرین مستقل چه کسی است؟ آیا از ایران می‌توان در صنعت بین‌المللی بازی‌سازی نیز رقابت کرد؟ تقاطع هنر و کسب‌وکار در کجاست؟ امکان مدیریت خلاقیت هم وجود دارد؟ مگر در ایران هم می‌توان کار تیمی انجام داد؟ آیا بازی‌سازی ایرانی معنی دارد؟ این موارد بعضی از پرسش‌هایی است که در این ارائه مطرح می‌شوند و مورد تحلیل قرار می‌گیرند.  

اهمیت دیزاین و گرافیک در توسعه‌ی اپلیکیشن‌ها

امروزه اپلیکیشن‌های بسیاری در بازارهای ایرانی و بین‌المللی توسعه یافته و عرضه می‌شوند. توجه به دیزاین و گرافیک در اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، ارتباط مستقیم با موفقیت آن‌ها دارد. در این کارگاه، در مورد راه‌کارهای بهبود گرافیکی اپلیکیشن‌ها صحبت خواهد شد و نمونه‌های موفق بین‌المللی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تجربه‌ی کاربر از تعامل با محصولات، یکی از تاثیرگذارترین عوامل رضایتشان خواهد بود،‌ فرقی نمی‌کند این محصول یک سطل ماست موسیر باشد که در آن به سختی باز می‌شود، یا یک برنامه‌ی اندرویدی.

مدیریت و ارزیابی این تعامل، به‌خصوص در مورد برنامه‌های اندرویدی که امکان ارتباط مستقیم با مخاطب در حین استفاده از محصول وجود ندارد، کار بسیار دشواری است. خوشبختانه پیشرفت‌های اخیر علوم شناختی، باعث شکل‌گیری شناختی از رفتارهای عمومی مخاطبان در متخصصین این حوزه شده است، نتیجه این‌که که این روزها می‌توان به طور دقیق به ارزیابی و بهبود بسیاری از جنبه‌های این تعامل پرداخت و به جای پیروی صرف از الگوهای رایج، به روش‌هایی کاملا علمی تعامل کاربر با محصولات را مهندسی کرد.
در این جلسه‌ی آموزشی، ابتدا به معرفی علم تعامل انسان و رایانه (HCI) پرداخته  و مروری بر قوانین کلی این علم خواهیم داشت.  سپس با استفاده از معیارهای دقیق حاصل از این قوانین، به ارزیابی برخی الگوهای رایج در طراحی رابط‌ها و تجربه‌های کاربری برنامه‌های اندروید می‌پردازیم.

دیزاین برای ناخودآگاه

صفحه‌ی نمایش گوشی شما شکسته؟ به دنبال راه‌حل هستید؟ می‌خواهید گوشی مشابهی را خریداری کنید؟ یا شاید به سراغ مدل بهتری بروید؟ یا حتی ضعیف‌تر؟ بهتر است خرید خود را از فروشگاه‌های اینترنتی انجام دهید یا فروشگاه‌های مراکز خرید؟ چرا این وبسایت یا آن فروشگاه را برای خرید انتخاب می‌کنید؟

روزانه با بسیاری از این تصمیم‌ها مواجه هستیم. هیچ فکر کرده‌اید چرا در موبایل و وب روی برخی از دکمه‌ها کلیک می‌کنیم و روی برخی دیگر نه؟ ممکن است فکر کنیم این تصمیم‌ها را بر پایه‌ی دلایلی منطقی اتخاذ می‌کنیم، حال آنکه در واقعیت اینطور نیست. بسیاری از این کلیک‌ها و انتخاب‌ها به صورت ناخودآگاه انجام می‌شود. دراین جلسه به برخی از عواملی اشاره می‌کنیم که موجب بروز این انتخاب‌ها می‌شوند و نشان می‌دهیم چطور می‌توان از این موارد به درستی در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها استفاده کرد.

انتشار اپلیکیشن در بازار، آغاز کار یا پایان آن؟

مشاهده کسب‌و‌کارهای مختلف در فضای جدید موبایلی نشان می‌دهد که رویکرد تیم‌ها در مقابل این سوال در نهایت تعیین می‌کند که آیا محصول آن تیم قابلیت تبدیل شدن به یک کسب‌و‌کار بزرگ را دارد یا این که در حد یک محصول میرا بعد از چندوقت زندگی می‌میرد.

در مورد جواب این سوال، مهم نیست که مدیران تیم چه حرفی می‌زنند، در نهایت رفتار آن‌ها و تصمیم‌گیری‌هایشان است که کسب‌و‌کار را به یک طرف بیشتر متمایل می‌کند.

در این جلسه سوالات بی شماری را که تیم‌های کوچک در مسیر تبدیل ایده ساده‌شان به یک کسب‌و‌کار بزرگ با آن‌ها مواجه می‌شوند بررسی می‌کنیم و می‌بینیم که چه عادت‌ها و فرآیندهایی می‌توانند به تیم‌ها کمک کنند که به همه جنبه‌های مختلف کسب‌و‌کارشان توجه کنند.

در مورد این هم صحبت خواهیم کرد که چرا برداشت رایجی که در مورد جدا فرض‌کردن بخش‌های مختلف کار، مثل بازاریابی، توسعه محصول، فروش و مالی وجود دارد، در بسیاری از موارد منجر به اشتباهاتی جدی می‌شود. چرا بازاریابی یک محصول بعد از توسعه آن شروع نمی‌شود؛ و این که نقش مدیران یک تیم در ایجاد تصویری همه جانبه از آن کسب‌و‌کار چیست.

توسعه در سطح جهانی

در این نشست در مورد چگونگی رشد یک استارت‌آپ SaaS کوچک به نام Infogr.am با متقاضی کم و داستان افزایش بازدیدکنندگان آن تا 35 میلیون نفر در ماه در طول فقط 3 سال صحبت خواهیم کرد.

آیا باید چابک شویم؟

موضوع فرآیندهای چابک تولید نرم‌افزار امروزه به قدری فراگیر شده است که کم‌تر شرکت یا تیم نرم‌افزاری می‌توان یافت که به به‌کارگیری آنها دست‌کم فکر نکرده باشد. این روش‌ها از یک طرف به خاطر کم بودن تشریفات و کاغذبازی و از طرف دیگر به خاطر پاسخ‌گویی به مشکلات قدیمی در فرآیندهای تولید نرم افزار بسیار جذاب هستند. متاسفانه همروند با افزایش محبوبیت این روش‌ها، استفاده نادرست از آنها موجب لطمه خوردن پروژه‌ها می‌شود، به‌طوری که کمتر از ٪۵۰ از تیم‌ها خود را در به‌کارگیری روش‌های چابک موفق دانسته‌اند. در این سخنرانی به سؤالاتی از این دست پرداخته می‌شود: آیا استفاده از فرآیندهای چابک برای همه پروژه‌ها مفید است؟ آیا روش‌ها چابک فقط برای تیم‌های چند نفره طراحی شده‌اند؟ چرا میزان موفقیت در به‌کارگیری این روش‌ها نسبتاً پایین است؟

 

تحلیل آماری رفتار و انتظارات کاربران

امروز ۳۰ میلیون کاربر بازار نیازهای مختلفی دارند و هریک برای استفاده از خدمت منحصربفردی به گوشی هوشمند خود رجوع می‌کنند. پرسش این است که گرایش این کاربران بیشتر به کدام دسته است؟ آنها در برابر انواع قیمت‌گذاری چه واکنشی نشان می‌دهند؟ فارسی بودن یک برنامه چه اثری بر عملکرد آنها دارد؟ چه عواملی بر ارزیابی آنها از برنامه اثر می‌گذارد؟ به طور کلی تغییرات بنیادین بازار چه تأثیری روی توجه کاربران به برنامه‌های مختلف داشته است؟ و ...

در این ارائه خواهیم کوشید با تحلیل آماری داده‌های موجود رفتار کاربران بازار، به این پرسش‌ها و پرسش‌های دیگری از این قبیل پاسخ دهیم.

 
چطور یک کسب‌و‌کار آنلاین موبایلی را در طی سی روز متحول کنیم؟

کوین تاکر پس از تاسیس PriceCheck و فروش آن به Naspers، با همکاری شرکت Silvertree Internet Holdings (SIH)، دوباره آن را خریداری کرد تا میلیون‌ها دلار که هر ساله، بدون تاثیری در پیشرفت شرکت هزینه می‌شد را حفظ کند.
دراین نشست، در کنار مانوئل کوزر، یکی از موسسان و مدیرعامل SIH، داستان رسیدن آن‌ها به این هدف، مسیر فکری‌  و مطالعه‌‌شان در مورد کسب‌و‌کارهای موبایلی و طریقه‌ی سربه‌سر کردن هزینه‌ها و درآمدها و حفظ مسیر پیشرفت‌شان در آفریقای جنوبی و نیجریه صحبت خواهیم کرد.

فرهنگ سازمانی – گسترش سازمان

تیم‌های کوچک نرم‌افزاری معمولا پس از گسترش محصولاتشان به فکر گسترش سازمان و جذب نیروهای بیشتر می‌افتند تا تجارت و محصولات خود را گسترش دهند. در این کارگاه قصد داریم تا در مورد برخی از این تجربه‌ها در شرکت‌های مختلف صحبت کنیم و ببینیم به چه شکلی می‌توان یک شرکت را گسترش داد. بخشی از این صحبت در مورد چگونه تقسیم‌بندی کردن تیم‌ها خواهد بود. در گسترش یک شرکت چالش‌های انسانی پررنگ می‌شوند. چالش‌هایی از جنس تعیین سطح حقوقی افراد مختلف تا جذب نیروهای بهتر برای مجموعه. آیا با دو برابر کردن تیم‌ها خروجی کار ما دو برابر خواهد شد؟

چطور کسب‌و‌کار خود را زنده نگاه داریم؟

در این نشست، تمرکز ما روی روش درآمدزایی از یک استارت‌آپ خواهد بود. در مورد سلسله‌مراتب مسئولیت‌ها مانند: افزایش مشارکت کاربران و حفظ اعتماد آن‌ها و روش‌های تداوم یک استارت‌آپ صحبت خواهیم‌ کرد. نمونه‌هایی از کسب‌و‌کارهای driven وbootstrapped   را با هم مقایسه می‌کنیم و در آخر اهمیت موضوعاتی مانند فروش و روابط عمومی برای هر استارت‌آپ را بررسی خواهیم کرد.

بررسی روش‌های آنالیز و بهبود کارایی اپلیکیشن‌ها

برای نمایش پیکسل‌ها روی صفحه نمایش چهار بخش اولیه از سخت‌افزار یک دستگاه درگیر می‌شوند. پردازنده، کارت گرافیک، حافظه و باتری. هر یک از این بخش‌ها محدودیت‌ها و شرایطی دارند که در صورت رعایت نکردن آن‌ها باعث کندی یا کارایی نامناسب اپلیکیشن شما و یا مصرف بیش از حد باتری شود.

در این کارگاه نگاهی خواهیم داشت به پشت صحنه اجرای یک اپلیکیشن بر روی دستگاه و ابزارها و روش‌هایی را برای بهبود کارایی اپلیکیشن معرفی خواهیم کرد.

کد تر و تمیز

برای حل یک مسأله‌ی برنامه‌نویسی روش‌های مختلفی وجود دارد که همگی از نگاه کارکردی، یعنی تولید خروجی مورد انتظار، مشابه هستند، اما از دیدگاه‌های متعدد دیگری متفاوت هستند. اگر پاسخ‌هایی که برای مسأله‌های برنامه‌نویسی در سایت Stack Overflow داده شده‌اند را ببینید، این موضوع را کاملاً مشاهده خواهید کرد. پایین هر سؤال چند جواب داده‌شده است و پایین هر کدام از جواب‌ها کامنت‌های متعددی که در مورد خوب یا بد بودن آن جواب است وجود دارد.

یکی از معیارهای خوب بودن یک راه حل برنامه‌نویسی، باکیفیت بودن یا «تمیز» بودن کدهای آن است. خیلی وقت‌ها برنامه‌نویس‌های باتجربه‌تر یا اساتید دروس برنامه‌نویسی روی مسائلی تأکید می‌کنند که در خروجی برنامه‌ی نوشته‌شده اصلاً مؤثر نیست. از indentation و انتخاب نام‌های خوب و کامنت نوشتن برای کد گرفته تا اینکه فلان متد باید در فلان کلاس باشد یا فلان تابع خیلی طولانی است و باید به چند تابع کوتاه‌تر شکسته شود.

در این جلسه در مورد موضوع کد خوب یا تمیز صحبت می‌کنیم و سعی می‌کنیم پاسخ سؤالاتی از این قبیل را بیابیم: آیا اصلاً  «تمیز» بودن کد اهمیتی دارد و همیشه مفید است؟ اگر دارد، تعریف کد تمیز چیست؟ اگر با کدی سر و کار داریم که تمیز نیست، چطور می‌توانیم بدون خراب کردن آن تمیزش کنیم؟ چه روش‌ها و ابزارهایی برای بهبود کیفیت کد وجود دارد؟ این‌ها برخی از سؤالاتی هستند که در این جلسه در مورد آن با هم صحبت خواهیم کرد.